Analyse: Alibaba, een aandeel voor optimisten

Alibaba, één van de vijf grootste techbedrijven in China, is een enigma voor Westerse beleggers. Het aandeel lijkt sterk ondergewaardeerd, maar is dat terecht? Of ligt hier een enorme kans voor beleggers met durf?

Jasper
Jasper

Bijna elke belegger is bekend met het Alibaba-aandeel. Dit is wellicht één van de meest besproken niet-Westerse aandelen in financiële sociale mediagroepen.

Het bedrijf wordt soms zelfs aangeduid als "Het Amazon en Google van het Oosten" en deze vergelijking is niet helemaal ongegrond. Als één van de vijf grootste technologiebedrijven in China, met een focus op eCommerce, Cloud Services, AI en Digital Media, zijn er zeker parallellen te trekken met de twee Amerikaanse giganten.

Maar als we verder kijken, lijkt deze vergelijking enigszins mank te gaan. Terwijl Google (+46%) en Amazon (+59%) een sterk 2023 beleefden en beide op hun hoogste koers ooit staan, blijft Alibaba geplaagd door een neerwaartse spiraal. Sinds hun hoogtepunt in 2020 is de koers al bijna 78% (!) gedaald. Stel je voor dat zoiets Google of Amazon zou overkomen. En de daling lijkt vooralsnog niet te stoppen.

Het aandeel kent een vrij constante daling vanaf het hoogtepunt in 2020.

Het Alibaba-aandeel is momenteel nog nooit zo goedkoop geweest, zoals later in deze analyse zal worden besproken. Desondanks lijken beleggers pessimistisch en durven ze slechts in beperkte mate een gokje te wagen met dit aandeel. Waar komt dit pessimisme vandaan? En is deze relatief lage waardering gerechtvaardigd?

In deze analyse zal ik mijn inzichten delen over het bedrijf en proberen te beantwoorden of dit aandeel aantrekkelijk is voor langetermijnbeleggers die bereid zijn de storm - en een dikke mist - te trotseren.

Disclaimer: Jasper heeft momenteel geen positie in Alibaba maar het is onderdeel van zijn 'Undervalued Tech' mandje; Twan heeft een kleine positie in zijn tradingportfolio.

Key Summary

Wat zijn belangrijkste constateringen uit deze analyse?

Dit bericht is alleen voor Members

Abonneren

Heb je al een account? Inloggen