Analyse: Pinterest, een social media unicorn

Pinterest is als inspiratieplatform ontzettend geliefd. Hun gebruikers zijn commercieel waanzinnig interessant voor merken, maar toch lukt het Pinterest niet om écht door te breken bij beleggers. Is dit terecht of een kans?

Jasper
Jasper

Er wordt vaak negatief gekeken naar socialemediaplatforms: het cyberpesten via Facebook, de extreme politieke posts op Twitter, de onzinnigheid van TikTok-video's. De perceptie is verre van positief. Echter, één platform onttrekt zich hieraan: Pinterest.

Pinterest is een platform vol inspiratie, tips en ideeën in de vorm van foto's en video's, dat tal van voordelen biedt. Met name als we kijken naar de commerciële mogelijkheden. In een tijd waarin adverteerders stoppen met het promoten van hun merk op sociale media vanwege ongewenste associaties, vormt Pinterest een oase van rust.

Persoonlijk is Pinterest voor mij een bijzonder aandeel. Het was lange tijd één van mijn favorieten en grootste posities. Mede door mijn achtergrond in marketing en media, wat mijn investering in Pinterest versterkte.

Dit aandeel heeft me echter ook wijze lessen geleerd over de volatiliteit en het grillige sentiment van de markt. Van $15 naar $85 in één jaar tijd tijdens de 'Grote Groeishow' van 2021, om een jaar later met 80% te dalen.

De afgelopen twaalf maanden heeft Pinterest een relatief stabiele groei doorgemaakt. De koers steeg met 49%, waardoor het beter presteerde dan de Nasdaq. Vooral vanaf november nam het enthousiasme voor dit aandeel toe.

In deze analyse onderzoeken we de fundamenten van het bedrijf, waarom Pinterest een onderschat platform is tussen de socialemediagiganten, en of de ontwikkelingen van de afgelopen maanden een goede reden zijn om (opnieuw) te investeren.

Disclaimer: Jasper en Twan hebben beiden geen positie in Pinterest op moment van publiceren.

Dit bericht is alleen voor Members

Abonneren

Heb je al een account? Inloggen