Kies jij voor een miljoen euro of voor een cent?

Kies jij voor een miljoen euro of voor een cent?

Wanneer je een vraag als deze leest, is het antwoord natuurlijk gewoon “die miljoen euro natuurlijk”. Zonder verdere uitleg zou je wel gek zijn om voor 1 cent te gaan.

Een miljoen is zo'n magisch getal, je bent dan miljonair. Je bent dan in de ogen van velen “succesvol”. Dit is geen verhaal over de definitie van succes. Dat komt een andere keer wel.

Nee, dit is een verhaal uit het boek “The Slight Edge” van Jeff Olson. Ik doe geen boekreviews op deze website, want ik vind dat iedereen er het meeste baat bij heeft om de tijd te nemen om een boek als “The Slight Edge” in z'n geheel te lezen.

Maar er is een verhaal in zijn boek, welke ik altijd als voorbeeld geef wanneer ik mensen attent probeer te maken over het magische effect van compound interest.

Een rijke man en zijn twee zonen

Er was eens een rijke man die twee zonen had. Hij naderde het einde van zijn leven en wilde hen een geschenk geven.

Op zijn sterfbed vroeg hij zijn zonen langs te komen en bood hen twee verschillende erfenissen aan, welke hij in zijn hand hield – de keuze was aan hen.

In de ene hand had de oude man één miljoen dollar in cash. In de andere hand een cent.

Zijn instructies aan hen waren deze:

“Ik bied jullie beiden dezelfde keuze: deze miljoen dollar of deze enkele cent. Wat je ook kiest, je moet het een maand lang bij mijn butler laten liggen om je de tijd te geven na te denken over hoe je het zult gebruiken. 

Kies je het miljoen, dan ben je na deze maand een rijk man. Kies je de cent, dan heeft mijn butler instructies gekregen om een maand lang elke dag het bedrag te verdubbelen, zolang je er niet aankomt. “

Wat zou jij doen: de miljoen in cash, of de cent die elke dag verdubbelt?

(Spoiler-alert) Dit is natuurlijk een strikvraag, dus je kunt er al vanuit gaan dat het kiezen voor de cent de verstandige optie is.

Maar de reden waarom dit de beste optie is, blijkt uit het bedrag dat beide opties je bieden aan het eind van de maand. Dit gebeurt er vanaf dag 1:

Na een week heeft zoon 1 nog altijd een miljoen en begint zoon 2 zich af te vragen of hij niet een verschrikkelijk slechte keuze heeft gemaakt.

Let op wat er gebeurt naarmate de dagen verstrijken…

Zoon 2 kan inmiddels al iets meer met z’n euro’s, maar nog altijd zal hij zich – na twee weken – behoorlijk dom voelen bij het kijken naar z’n geld.

Nu gaat het hard. Het verdubbelings-effect is nu echt slagen aan het maken. Er is nog slechts iets meer dan een week te gaan en zoon 2 zit nu op een bedrag van rond de 10.000 euro.

Waar gaat dit heen… Gok eens? Op welk bedrag eindigt zoon 2 na een maand? Meer dan de miljoen van zoon 1?

Laten we eens kijken…

Maar liefst bijna 11 miljoen voor zoon 2 na een maand. Dan kun je niet bedenken, wanneer je een cent aanneemt.

Het geheim ligt in het compound effect. Dit vermenigvuldigt het bedrag van de dag ervoor elke keer met factor 2. Maar omdat in het begin het bedrag zo klein is, gebeurt er nog niet zoveel. Maar kom je aan het einde, dan zie je dat er in de laatste paar dagen van de gehele maand, ineens 10 miljoen euro bij komt.

Waarom is dit zo belangrijk?

Ok, leuk verhaal, beetje lang. Wat heb je hier aan?

Wij mensen zijn afschuwelijk slecht om snel even via hoofdrekenen te kunnen bevatten wat dit soort lange-termijn effecten zijn. En dat geldt dus ook voor jouw investeringen. Het lijkt misschien geen zoden aan de dijk te zetten, wanneer je 1.000 euro investeert in iets wat je 5% per jaar oplevert.

Maar die duizend euro kan na vele jaren wel degelijk veel betekenen voor je, omdat – zoals je vanuit het verhaal hebt kunnen concluderen – de latere jaren pas voor het grootste effect zorgen.

Wees dus niet té ongeduldig en pessimistisch als je erover nadenkt om klein te beginnen.

Gratis en meteen inspiratie krijgen?

Je krijgt direct toegang tot alle DLT Free artikelen én je ontvangt wekelijks een waardevolle nieuwsbrief. Volledig gratis.
Geweldig! Controleer je inbox en klik op de link om je abonnement te bevestigen.
Fout! Voer een geldig e-mailadres in