Hoe ik aanbiedingen zie als rendement

Twan
Twan

Inhoudsopgave

Ik was vroeger zo'n persoon dat niets moest hebben van aanbiedingen. Ik pakte in de supermarkt waar ik trek in had en was altijd te laat voor de uitverkoop.

Sterker nog, ik vermeed de uitverkoop. En dit was niet omdat ik niet van koopjes hield. Ik zag gewoon het nut er niet van in om te moeten wachten tot iets dat ik wilde hebben, eindelijk goedkoper was.

Totdat ik ging beleggen en investeren. Hierdoor ben ik me gaan focussen op rendement. Hoeveel winst ik kan behalen door ergens in te investeren. Ik ben over het algemeen blij wanneer mijn beleggingen jaarlijks 7% rendement opleveren.

Dat betekent dus dat voor elke geïnvesteerde 1000 euro, ik blij ben met zo'n 70 euro jaarlijkse winst. En dus rendement. En ineens kwam het besef: wat als ik aanbiedingen als rendement ga zien en koopjes als winst?

Wachten op de koopjes, of kopen omdat er een aanbieding is

Mensen die gebruik maken van aanbiedingen en koopjes, vallen over het algemeen te verdelen in twee groepen:

  1. Zij die een aanbieding zien als excuus om iets te kopen dat ze niet echt nodig hebben
  2. Zij die iets nodig hebben en het voornamelijk kopen wanneer er een aanbieding is

Ik val in de tweede categorie. Wanneer ik iets wil hebben, wacht ik in veel gevallen tot er een aanbieding is.

Nieuwe jas nodig? Ik schrijf me in op de nieuwsbrief. Wasmiddel nodig? Ik wacht tot er ergens een “3 voor 1” of (minimaal) 50% korting is. En dan wel even kijken of het ECHT korting is en de winkelier niet loopt te sjoemelen met de “normale prijs”.

Winst maken op de boodschappen

Waar ik met beleggingen veel moeite doe om 7-10% winst te halen, kun je met dit soort aanbiedingen al snel veel meer “rendement” behalen. Natuurlijk wel even met de kanttekening dat je:

  1. Hiermee geen investering koopt
  2. Iets koopt dat je gebruikt en dus in waarde afneemt

Reken maar even mee. Vele mensen zullen de volgende zaken doorgaans nodig hebben:

  • Wasmiddel
  • Deo, douchegel, shampoo
  • Ondergoed
  • Tandpasta
  • etc

Wat nou als je deze dingen eenmalig, in de aanbieding, voor het gebruik tijdens een langere periode koopt? Dit is wat ik de afgelopen maanden heb bespaard:

In totaal had me dit normaal dus €500 gekost en nu slechts €200. Dat is een winst van €300 en een “rendement” van maar liefst 60%!! Dus om dezelfde winst met mijn beleggingen voor elkaar te krijgen in een jaar, had ik hier €300 / 7% = €4.285 aan investeringen voor moeten doen.

Winst maken op abonnementen en diensten

Maar ook zaken die je niet “koopt”, maar wel nodig hebt, kun je op besparen:

  • Zorgverzekering: door in één keer mijn zorgverzekering jaarlijks te betalen, bespaar ik 2%. Dit komt neer op zo'n €24
  • Energie: ik ben dit jaar overgestapt van leverancier, wat me jaarlijks een besparing oplevert van €180
  • Mobiel abonnement: een goedkoper abonnement én gewoon een sim-only, bespaart me in het nieuwe jaar zo'n €60
  • Internet thuis: even bellen voor een korting en een lagere snelheid (ja, je kunt er nog steeds Netflix mee kijken) = €100 korting

In totaal hadden deze vier zaken mij normaal dus €3.660 gekost en nu €3.296. Dat is een winst van €364 en een “rendement” van bijna 10%. Even snel gerekend was ik normaal gesproken dus 500 + 3660 = €4.160 kwijt geweest. Ik bespaar in totaal 300 + 364 = €664.

Het totale rendement van dit ijverige, doch niet moeilijke werkje, komt dan neer op zo'n 16%. Meer dan twee keer zoveel als waar ik blij mee ben met mijn beleggingen.

Nu zullen er mensen zijn die dit compleet obsessief vinden. Net als dat er mensen zullen zijn die denken “je vergeet nog X en Y en Z”. I know!

Conclusie

Aanbiedingen zien als rendement dus. Maar voor mij gaat het er niet zozeer om dat ik in de extremen ga zitten, maar dat ik iets slimmer omga met de mogelijkheden die er geboden worden.

Ik ga geen shampoo kopen voor gekleurd haar, simpelweg omdat er een aanbieding is. Net zo min als dat ik geprikkeld word door een “5 voor 1” aanbieding voor kattenbrokjes, terwijl ik geen kat(er) heb.

Ik HOEF het niet te doen, maar ik vind het een spel. En je moet er de lol van inzien, want anders wordt het wel een heel serieus spelletje.

En niemand houdt van die streber die bij Monopoly binnen een half uur, alle straten vol heeft gezet met hotels. Als je dit leest, je weet over wie ik het heb!

Twan Twitter

Twan investeert volgens zijn eigen “BIG” strategie, die bestaat uit drie elementen: bescherming, inkomen en groei.