Luister niet naar wat ze zeggen, maar kijk wat ze doen

Twan
Twan

Inhoudsopgave

Mensen vragen mij wel eens, waarom ik deel waar ik mee bezig ben. Waarom ik (vaak in detail) laat zien wat ik doe en of dat wel interessant is voor diegenen die mij al een tijdje volgen. Hoe het gaat met mijn vermogen, waar ik in beleg en wat ik over het algemeen doe om “vooruit” te komen.

En dat heeft ermee te maken dat ik zelf veel meer waarde hecht aan wat mensen doen, dan wat ze zeggen.

Ik zie zoveel influencers op Social Media dingen zeggen, waarvan later blijkt dat ze zelf nooit ingestapt zijn op hetgeen ze aanraden. Maandenlang iets roepen, dan stil zijn en pas later claimen zoiets nooit gezegd te hebben of inmiddels – zonder bericht – verkocht hebben.

Of CEO’s van grote banken die een trend volledig belachelijk maken in de krant en een paar jaar later ineens het tegenovergestelde zeggen. En dat juist heel waarschijnlijk alleen maar zeiden om de prijs naar beneden te krijgen en vervolgens goedkoper in te kunnen stappen. Want ja, die missen ook wel eens de boot. En dan moet je de boot even terug naar de haven slepen met slecht nieuws.

Of beleidsmakers die een grote bank als volledig gezond verklaren en een paar maanden later valt die bank om. Want dat was het geval met Lehman Brothers in 2008.

Of wat dacht je van krantenkoppen die op tijd van nog geen week, twee compleet verschillende stukken schrijven over hetzelfde onderwerp. Van negatief naar positief en andersom. Alsof we het over het weerbericht hebben.

Dit gebeurt vaker dan je denkt en er zijn nog altijd miljoenen mensen die hun beslissingen baseren op uitingen van zogenoemde “experts” of figuren die een zeker aanzien en macht hebben. 

Realiseer je goed dat berichten in de media, vaak een heel ander doel hebben dan de titel zou doen vermoeden. En dus voor jou en mij een verschrikkelijk slechte raadgever kunnen zijn bij het maken van (financiële) beslissingen.

Kun je dan niemand vertrouwen? Jazeker wel: jezelf. 

Moet je anderen dan volledig wantrouwen? Zeker niet. 

Maar iedereen zou er goed aan doen, om uitspraken wat vaker en beter tegen het licht te houden. Niet alleen de headlines lezen, die vooral bedoeld zijn om lezers en kijkers te trekken.

“Put your money where your mouth is”. 

Ofwel: “actions speak louder than words”.

Ik baseer mijn acties niet puur op wat iemand anders zegt. Wat niet wil zeggen dat ik niet luister. Maar wat iemand zegt, hoeft niet waar te zijn. En als het wel waar is, hoeft het nog niet geschikt voor mij te zijn.

Documentatie is daarom misschien nog wel belangrijker dan een verhaal of een mening. Misschien wat minder vermakelijk dan een krachtige PR-campagne of een wilde voorspelling op YouTube.

Want sensationele claims trekken kijkers. En slepen heel wat mensen mee in het verhaal. Met alle gevolgen van dien, voor diegenen die blind vertrouwen op het advies van diegenen die ze hoog hebben zitten en respecteren (ook al heb je die persoon nooit ontmoet of een gesprek mee kunnen hebben).

Overigens geldt natuurlijk ook nog de wijsheid: 

Daar waar alle ogen op gericht zijn, is veelal niet waar je moet kijken. 

Daarom, misschien een wat algemene boodschap: 

“Don’t listen to what people say, watch what they do”

Blijf kritisch (ook in het geval van mijn uitspraken en meningen) en vooral nieuwsgierig.

Twan Twitter

Twan investeert volgens zijn eigen “BIG” strategie, die bestaat uit drie elementen: bescherming, inkomen en groei.