Investeren in bedrijven waar je echt van houdt

Investeren in bedrijven waar je echt van houdt

Is het niet raar dat er merken zijn waar we graag gebruik van maken en tegelijkertijd niet in investeren in die bedrijven?

Think about it. Er zijn merken die je volgt, die je draagt, die je dagelijks urenlang gebruikt. Waar je maandelijks (veel) geld aan besteedt en waar die bedrijven zodoende veel aan verdienen.

Ze verdienen aan jou en aan ieder, die net als jij, fan is van hen.

Zou het dan niet logisch zijn dat je ook tenminste een aandeel hebt in die bedrijven, voor zover dat mogelijk is?

Klant versus aandeelhouder

Miljoenen mensen zoals jij en ik gebruiken dagelijks diensten en producten van verschillende bedrijven en merken.

Bedrijven zoals Facebook, Netflix, Apple, Samsung. Maar ook rijden we in hun auto's, stoken we onze kachel, drinken we hun drankjes, eten we hun voedsel.

Wij zijn dus klant van die bedrijven. En wij betalen ze hiervoor, in ruil voor hun diensten en producten.

Onze uitgaven zijn dus (onderdeel van) hun winst. Zouden we massaal geen gebruik meer maken van een dienst of product, dan zou dit direct invloed hebben op de winst van dat bedrijf.

En die winst, die we met z'n allen binnenbrengen, is gunstig voor de eigenaren en aandeelhouders van die bedrijven. Doorgaans betekent meer winst, meer waarde per aandeel.

Aandeelhouder worden in jouw favoriete merken

En dus zou je kunnen stellen:

  • wanneer jij enthousiast bent over een bedrijf
  • je hier maar al te graag veel geld aan uitgeeft
  • je ziet dat er nog vele anderen hier graag geld aan uitgeven
  • en je gelooft in de toekomst van het merk / bedrijf

… dat je dan op z'n minst er goed aan zou doen om ook te profiteren van die groeiende trend en winst?

Door een aandeel te kopen in een bedrijf waar je in gelooft (en het zelf gebruikt), deel je daarmee dus ook in de winst en het succes.

Je bent hierdoor niet langer puur klant, maar ook aandeelhouder en hebt daarmee recht op een deel van het succes (en de winst).

Koop je elk jaar een nieuwe iPhone, dan zou je een investering in aandelen van Apple kunnen overwegen. Spelen jij en jouw vrienden urenlang een online game en groeit die community, koop wat aandelen van de maker van die game. Kijk je elke week urenlang Netflix, hetzelfde verhaal.

En ga zo maar door.

Een deel van jouw uitgaven terugbetaald door koerswinst of dividend

Er zijn bedrijven die je als aandeelhouder niet alleen terug kunnen betalen in de vorm van koerswinst, maar ook in de vorm van dividend.

In het geval van dividend betaalt het bedrijf een deel van hun winst uit aan hun aandeelhouders. Zelfs als de koers van het aandeel niet gestegen is.

Om je een voorbeeld te geven:

Apple heeft in 2019 zo'n €2.50 aan dividend per aandeel uitgekeerd aan hun aandeelhouders. Was je in het bezit geweest van 10 aandelen, dan had je hiermee al €25 terugverdiend op je nieuwe iPhone 11.

Daarbij is het aandeel dit jaar meer dan 50% in waarde gestegen. Dus jouw 10 aandelen zijn op dit moment ook nog eens zo'n €950 meer waard dan op 1 januari 2019.

Samen is dat 975 euro aan winst, via het houden van aandelen in Apple. Daarmee heb je zo goed als jouw iPhone terugverdiend.

Conclusie

Fan zijn van een merk is natuurlijk niet genoeg, want je zult er ook iets aan willen verdienen. Maar begin gewoon met het opstellen van een lijstje met merken en bedrijven waar jij veel gebruik van maakt, enthousiast over bent en geld aan uitgeeft.

Ga dan eens op onderzoek uit of de toekomst er rooskleurig uitziet voor dat bedrijf en besluit vervolgens (in het klein) wat aandelen van die bedrijven te kopen.

Gratis en meteen inspiratie krijgen?

Je krijgt direct toegang tot alle DLT Free artikelen én je ontvangt wekelijks een waardevolle nieuwsbrief. Volledig gratis.
Geweldig! Controleer je inbox en klik op de link om je abonnement te bevestigen.
Fout! Voer een geldig e-mailadres in