Psychologie van beleggen: "The Complacency Trap"

Beleggen is leuk en brengt heel wat emoties met zich mee: ups, downs, kansen en valkuilen. Het zijn er meer dan we doorgaans kunnen tellen of bewust van zijn. Maar er is één gevaar dat op de loer ligt en zelfs de meest doorgewinterde beleggers kan overvallen: "The Complacency Trap".
Psychologie van beleggen: "The Complacency Trap"

Dit fenomeen kan ervoor zorgen dat beleggers te gemakzuchtig worden met hun huidige situatie en stoppen met het zoeken naar punten van verbetering. Maar waarom is dit zo'n risico en hoe kunnen beleggers het vermijden?

Wat is het?

"The Complacency Trap" in beleggen is als een hangmat waarin beleggers zich comfortabel achten. Het gebeurt wanneer beleggers tevreden worden met hun huidige rendementen en niet langer actief blijven zoeken naar manieren om hun portefeuille te verbeteren. Ze blijven vasthouden aan dezelfde beleggingsstrategie, zelfs als de marktomstandigheden veranderen, uit gemak of gebrek aan motivatie.

Waarom is het een risico?

Het risico komt eigenlijk in twee vormen. Ten eerste kan het leiden tot een gebrek aan diversificatie binnen hun portefeuille. Als beleggers tevreden zijn met hun bestaande beleggingen, kunnen ze terughoudend zijn om hun portefeuille te herzien en te verdelen over verschillende assets en sectoren.

Dit kan ze kwetsbaar maken voor onverwachte marktschommelingen en aanzienlijke (papieren) verliezen veroorzaken als een bepaalde sector plotseling onderuit gaat.

💡
Ik bedoel hiermee overigens niet dat je jouw winnaars moet verkopen, om simpelweg het risico te spreiden over andere assets of sectoren. Het punt dat ik wil maken is dat je je vooral BEWUST moet zijn van het risico, zeker wanneer het rendement heel hard oploopt in een deel van je portefeuille. Dat is heel wat anders.

Ten tweede kan dit fenomeen leiden tot het missen van kansen voor groei en rendement. Beleggers die vasthouden aan hun bestaande beleggingen lopen het risico nieuwe trends, technologieën of kansen over het hoofd te zien die zich in de markt ontwikkelen.

Verder lezen? Meld je gratis aan

Gratis en meteen inspiratie krijgen?

Je krijgt direct toegang tot alle DLT Free artikelen én je ontvangt wekelijks een waardevolle nieuwsbrief. Volledig gratis.
Geweldig! Controleer je inbox en klik op de link om je abonnement te bevestigen.
Fout! Voer een geldig e-mailadres in