Vandaar een opsomming van typische valkuilen. Hopelijk trap je er in eentje minder in!
Wel kopen op een daling, niet kopen op een stijging
O, dit is een moeilijke hoor: kopen op een stijging. Je betaalt dan voor hetzelfde aandeel een hogere prijs. Je gemiddelde aankoopkoers schiet omhoog en je winstpercentage omlaag. Dat voelt niet per se goed.
Toch loont het vaak om juist je winners extra te voeden en niet je losers. Met andere woorden: geef je bloemen extra water, maar je onkruid niet. Het risico bestaat dat je blijft investeren in je verliezers en je winnaars verwaarloost.
Bijkopen op je verliezers voelt vaak beter. Minder betalen voor hetzelfde stukje bedrijf; klinkt als een goeie deal toch? Voelt beter, maar is het lang niet altijd. Denk dus goed na welke aandelen je ‘bijvoedt’.
Nooit willen verkopen met verlies
Verlies nemen; ook zo’n onprettig gevoel. Toch is ook dat vaak helemaal niet zo’n slecht idee. Een aandeel kan altijd lager. Vooral groeibedrijven of bedrijven met een hoog hypegehalte willen nog weleens hard (en blijvend) onderuit gaan.
Denk aan Beyond Meat, Just Eat of Canoo. Vaak voelt het alsof het écht niet lager kan, maar geloof me; het kan altijd.

Hoop houden is hierbij je vijand. Jezelf maar in blijven fluisteren dat het uiteindelijk echt wel goedkomt. Mogelijk heb je gelijk, maar wannéér het weer goedkomt is een tweede natuurlijk. Ondertussen zit je met opportunity cost. Het geld had je immers ook al in een succesvoller aandeel kunnen stoppen.
En dan heb je nog van die beleggerswetten. Hou je vol hoop het aandeel vast: dan blijft het aandeel dalen. Hak je de knoop door en verkoop je? Dan schiet de koers omhoog. Tja, zo gaan die dingen soms...
Alleen koopjes kopen
Nederlanders houden ervan: koopjesjagen. Maar op de beurs is dit niet altijd een goede strategie. Vaak is er namelijk een reden dat bepaalde bedrijven erg laag gewaardeerd zijn.
Denk aan luchtvaartmaatschappijen en autobouwers. Een koers-winstverhouding van 3 lijkt geweldig, maar het is maar zeer de vraag of en wanneer deze waardering oploopt.
Andersom mis je op deze manier de echte kwaliteitsbedrijven. In de regel zijn deze bedrijven op papier behoorlijk duur. Zeker als je voornamelijk op de koers-winstverhouding afgaat.
Het gevolg: je koopjes blijven koopjes en de echte kwaliteitsbedrijven weten hun weg naar jouw portfolio niet te vinden.
Denken dat je op precies op de bodem of top kunt (ver)kopen
Als je tegen de trend in koopt, heb je hier nog weleens mee te maken. Na een paar flinke koersdalingen denk je een koopje gevonden te hebben. Maar zoals gezegd: het kan altijd lager.
Als je op een daling koopt, is de kans groot dat je eerst een verdere daling doormaakt voor er een (eventuele) weg naar boven wordt gevonden. Bij een dalend aandeel kan het dus handig zijn gefaseerd in te stappen.

Bij verkopen hetzelfde verhaal, maar een net iets andere pijn. Verkoop je op een stijging? Dan zal het vaak genoeg voorkomen dat het aandeel nog even verder stijgt. Ook echt zo'n typisch kutgevoel. Wie heeft er niet mee te maken gehad? Dat je een prachtige extra winst aan je neus voorbij ziet gaan.
Daarom goed om je hier al op in te stellen en er vrede mee te hebben: je koopt nooit precies op de bodem en je verkoopt nooit op de top. Het hoort er allemaal bij.
Benieuwd naar meer goede tips als beginnende belegger? Dan heeft de legendarische Peter Lynch nog een paar mooie tips.