We moeten allereerst even terug naar het jaar 2021, waarin Tesla de Optimus Bot presenteerde als een logische uitbreiding van z'n expertise: elektrische aandrijving, batterijtechnologie en AI.
Waar concurrenten zich richtten op gespecialiseerde robots voor fabrieksomgevingen, positioneerde Tesla zijn Optimus als algemene humanoïde robot. Het idee ermee was duidelijk: een multifunctioneel systeem dat niet vastzit aan of beperkt blijft tot één taak of sector.
Cruciaal is dat Tesla niet puur inzet op hardware, maar vooral ook op de software. De AI‑architectuur die nu het FSD (Full Self-Driving) systeem in auto’s aanstuurt, wordt hergebruikt om robots te laten navigeren in de echte wereld. Hierdoor kan Tesla sneller doorontwikkelen en nieuwe functies toevoegen zonder elke keer het wiel opnieuw uit te moeten vinden.
Niets in dit artikel kan gezien worden als financieel advies. Bij beleggen loop je het risico jouw inleg (gedeeltelijk) te verliezen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Potentiële marktomvang en toepassingen
De wereldwijde markt voor service‑robots groeit al jaren, gedreven door personeelstekorten, vergrijzing en toenemende loonkosten. Analisten verwachten dat de totale marktwaarde van service-robots in de komende 10 jaar enkele honderden miljarden kan gaan bedragen.

Optimus zou een centrale rol kunnen spelen in zowel de industriële sector als consumententoepassingen van robots. Denk hierbij aan:
- Korte termijn: productieomgevingen, magazijnen, logistiek en repetitieve fabrieksarbeid. Tesla kan de bots inzetten in zijn eigen fabrieken om kosten te drukken en processen te versnellen.
- Middellange termijn: ondersteuning in de zorgsector, huishoudelijke taken en retail. Dit vergt dan wel geavanceerdere AI en betrouwbaardere interactie met mensen, maar het pad is al zichtbaar.
- Lange termijn: volledig geavanceerde humanoid robots die breed inzetbaar zijn in vrijwel elke omgeving waarin vandaag menselijke arbeid nodig is. Pas hier ligt het explosieve potentieel waar ik zelf naar uitkijk.

Technologische voorsprong en uitdagingen
Tesla beschikt over een aantal unieke voordelen. Het bedrijf controleert de volledige keten van hardwareproductie, batterijen en AI‑ontwikkeling.

Dit minimaliseert afhankelijkheden en maakt de toekomstige schaalbaarheid realistischer. Door gebruik te maken van eigen chip‑ en softwareontwikkeling zou Tesla de kosten sneller kunnen verlagen dan de concurrenten.
Samsung’s giant new Texas fab will be dedicated to making Tesla’s next-generation AI6 chip. The strategic importance of this is hard to overstate.
— Elon Musk (@elonmusk) July 28, 2025
Samsung currently makes AI4.
TSMC will make AI5, which just finished design, initially in Taiwan and then Arizona.
Uitdagingen
Toch zijn er ook serieuze obstakels, waar ik als Tesla belegger mijn ogen voor open moet houden. De motoriek van humanoïde robots blijft technisch complex; de nodige balans, kracht en precisie vragen om verdere ontwikkeling en technologische doorbraken in actuatoren en sensoren.
Tesla’s Optimus robot is ook aanzienlijk minder ver gevorderd dan de publieke presentaties en ambitieuze uitspraken van Musk doen vermoeden. Tesla heeft zijn ambitieuze productiedoelstelling voor 2025 drastisch gemist. Het bedrijf streefde naar 5.000 eenheden maar heeft slechts enkele honderden robots geproduceerd.
Het project leed verder een aanzienlijke klap toen Milan Kovac, hoofd engineering van het Optimus programma, Tesla verliet tijdens een kritieke fase. Deze timing verergerde de bestaande technische uitdagingen en leidde tot verdere vertragingen.
In juni 2025 werd de productie volledig stopgezet vanwege onopgeloste technische problemen. De leveranciers ontvingen opdracht om de onderdelen-aanvoer te pauzeren terwijl Tesla een volledige herontwerp doorvoert.
Tesla has reportedly paused procurement and production plans for its humanoid robot, Optimus, due to unresolved hardware challenges, according to sources within China's supply chain network.
- Digitimes, 2 juli 2025
Dit betekent dat de Optimus Gen 3 productie is uitgesteld tot begin 2026, een aanzienlijke vertraging ten opzichte van eerdere beloftes.
Daarnaast is menselijke interactie - vooral met betrekking tot taal en contextbegrip - een probleem dat nog lang niet volledig is opgelost. Veiligheidseisen en regelgeving zullen bovendien een bepalende factor zijn voor uitrol naar de consument. Daar zal nog heel wat mee gemoeid zijn, verwacht ik.
Commissievrij beleggen voor iedereen. Automatiseer je groei aan de hand van een pie (mandje), ontvang dagelijks rente en beleg al vanaf €1 met fractionele aandelen.
Lees onze review en ontvang een gratis fractioneel aandeel als je een account opent.
Economische impact en kostenplaatje
Elon Musk schetst een toekomst waarin Optimus uiteindelijk goedkoper kan worden dan een auto. Als dit scenario werkelijkheid wordt, kan de kostprijs lager liggen dan het jaarsalaris van een werknemer in ontwikkelde economieën.
Dat zou de acceptatie versnellen, zeker in sectoren met hoge loonkosten en beperkte beschikbaarheid van arbeidskrachten. Voor Tesla zelf kan het tweeledig uitpakken:
- Enerzijds dalen de productiekosten door interne inzet in Gigafactories
- Anderzijds ontstaat een geheel nieuwe productlijn met hoge marges
Voor beleggers kan Optimus potentieel een belangrijke pijler worden, naast voertuigen en energieopslag.
Concurrentie en positionering
Andere robotontwikkelaars (zowel vanuit Amerika als China), hebben een voorsprong op onderdelen als mobiliteit en balans.
Tesla onderscheidt zich echter door de schaal en de integratie van AI‑ontwikkeling uit de automotieve tak. De vraag is wat mij betreft minder "of Optimus fysiek kan concurreren", maar meer hoe snel Tesla de productie kan opschalen en de prijs kan drukken.
Het is bovendien een voordeel dat Tesla beschikt over een wereldwijd merk en verkoopkanaal. Consumenten vertrouwen in dit geval - want een bot staat straks in je huis bij je kinderen - mogelijk eerder op een bedrijf dat al jaren bestaat en producten levert, in plaats van een onbekende start‑up die enkel robots ontwikkeld heeft.
Al zullen er heel wat boycotters zijn, simpelweg omdat ze een hekel hebben aan Musk. Onderschat de haat en tantrums van mensen niet, die het oneens zijn met prominente miljardairs. ;-)

Relevantie voor beleggers
Voor mij als belegger draait het vooral om de schaalbaarheid en timing. Het is duidelijk dat de Optimus Bot geen bijdrage gaat leveren op de korte termijn – daarvoor is de technologie nog te pril.
Maar strategisch gezien kan dit project dezelfde rol spelen als de Model 3 destijds: de katalysator voor een enorme vergroting van de totale adresseerbare markt.
Morgan Stanley’s Adam Jonas just introduced the "Global Humanoid Model," projecting 1 billion humanoid robots and $5 trillion in annual revenue by 2050. They believe the implications for global manufacturing, supply chains, and geopolitics are still under-appreciated.
— Wall St Engine (@wallstengine) April 29, 2025
Morgan… pic.twitter.com/P3YqQoHbph
Wie naar Tesla kijkt als belegging, moet beseffen dat het bedrijf zichzelf structureel wil positioneren voorbij het plakkaat "automaker". Optimus is wat mij betreft een signaal dat Tesla inzet op een toekomst waarin arbeidskracht deels wordt geautomatiseerd.
Wanneer de adoptie eenmaal begint, kan dit een exponentiële groeicurve veroorzaken. Zolang het bij verhalen en toekomstvoorspellingen blijft, is Tesla een belegging met een hoog risico, maar de Optimus Bot heeft de potentie om een van de grootste langetermijn-veranderingen in de waardering van Tesla teweeg te brengen.